Program został opracowany w oparciu o własne doświadczenia warsztatowe, dostępną literaturę pedagogiczną, spostrzeżenia i uwagi nauczycieli i wychowawców, przy współpracy Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej oraz przy pomocy mgr Elżbiety Łuczyszyn posiadającej kwalifikacje w zakresie gimnastyki mózgu.
Ocena aktualnych potrzeb środowiska – diagnoza: Na podstawie 10 orzeczeń uczniów z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej, obserwacji uczniów i ich postępów w nauce oraz rozmów z dziećmi zauważyłam, że uczniowie w klasie Va mają następujące problemy: 1. poczucie lęku i zagrożenia w nowych i trudnych sytuacjach; 2. brak poczucia bezpieczeństwa i wiary; 3. opóźnienie funkcji percepcyjno motorycznych; 4. trudności w czytaniu i pisaniu mające podłoże dyslektyczne; 5. trudności w samokontroli, dbaniu o dokładność wykonywanych prac; 6. wolne tempo pracy; 7. brak motywacji do nauki.
Celem zajęć realizowanych w klasie piątej jest: 1. zapoznanie dzieci z gimnastyką mózgu jako jedną z technik umożliwiających im pokonywanie trudności w nauce; 2. usprawnienie funkcji percepcyjno-motorycznych dzieci dyslektycznych; 3. poznanie ćwiczeń gimnastyki mózgu; 4. poznanie ćwiczeń relaksacyjnych, antystresowych, ułatwiających naukę języków obcych; 5. wdrożenie uczniów do ćwiczeń przygotowujących ich do podjęcia wysiłku intelektualnego; 6. ustalenie indywidualnych zestawów ćwiczeń dla dzieci dyslektycznych; 7. sprawdzanie efektywności ćwiczeń; 8. uświadomienie dzieciom jaki wpływ ma zdrowy styl życia na osiągnięcia szkolne; 9. zwrócenie uwagi na rolę sztuki w rozwoju ich możliwości intelektualnych; 10. kształtowanie umiejętności wykorzystywania technik relaksacyjnych usprawniających możliwości intelektualne dziecka; 11. wdrażanie dziecka do pracy nad sobą; 12. integracja grupy, budowanie poczucia bezpieczeństwa, więzi opartych na przyjaźni i wzajemnym zaufaniu; 13. poznanie technik relaksacyjnych.
Zadania: 1. pedagogizacja rodziców /referat: Specyficzne trudności w nauce czyli dysleksja/, 2. wewnątrzszkolne doskonalenie nauczycieli / referat: Specyficzne trudności w nauce czyli dysleksja/, 3. prowadzenie warsztatów dla uczniów w ramach godzin wychowawczych, 4. upowszechnienie literatury pedagogicznej i materiałów edukacyjnych dotyczących problemów związanych z dysleksją.
Adresaci: uczniowie, rodzice, nauczyciele i wychowawcy.
Sposób realizacji programu: realizacja programu odbywać się będzie w ramach:
1. zajęć na godzinach wychowawczych prowadzonych przez trenera gimnastyki mózgu – mgr Elżbietę Łuczyszyn; 2. podnoszenia kultury pedagogicznej dorosłych – prelekcja dla rodziców na temat: „Specyficzne trudności w nauce czyli dysleksja”; 3. rady szkoleniowej dla nauczycieli na temat: „Specyficzne trudności w nauce czyli dysleksja”; 4. działań informacyjno – profilaktycznych typu gazetka; 5. pogadanek na temat „Sposobu radzenia sobie ze stresem” prowadzonych przez pedagoga szkolnego; 6. prowadzenia otwartych warsztatów dla dzieci rodziców i nauczycieli na temat podstawowych ćwiczeń z gimnastyki mózgu; 7. analizy indywidualnych przypadków na posiedzeniach zespołu wychowawczego; 8. indywidualnych rozmów interwencyjno – ostrzegawczych z uczniami łamiącymi regulamin szkolny.
Kryteria sukcesu: 1. wzrost wiedzy na temat dysleksji; 2. uczenie się sposobów radzenia pokonywania trudności w nauce; 3. podwyższenie poczucia własnej wartości; 4. nabycie nawyków rozwiązywania konfliktów w sposób nieinwazyjny; 5. nauczenie się radzenia sobie ze stresem; 6. poprawa wyników nauczania.
Opracowanie i przygotowanie materiałów: 1. mgr Alina Tulej 2. mgr Elżbieta Łuczyszyn
Realizacja: 1. mgr Alina Tulej 2. mgr Elżbieta Łuczyszyn; 3. mgr Maria Żaczek - pedagog
Termin realizacji: 2 semestr
Czas realizacji: 1 godzina tygodniowo;
Forma zajęć: zajęcia warsztatowe, gry i zabawy: ruchowe, relaksacyjne, z muzyką, spacery, gry i zabawy integracyjne, zajęcia ćwiczeniowe, rozmowy.
Zagadnienia do realizacji programu edukacyjnego z gimnastyki mózgu w ramach godzinach wychowawczych:
1. Lekcja wprowadzająca: a/ analiza dokumentacji szkolnej (orzeczeń z Poradni Pedagogiczno- Psychologicznej); b/ ustalenie płaszczyzn pomocy dzieciom na podstawie dokumentacji; c/ dlaczego mamy kłopoty w nauce; d/ jak funkcjonuje nasz mózg; e/ co to jest gimnastyka mózgu; f/ gry i zabawy integrujące grupę.
2. Poznajemy podstawowe ćwiczenia gimnastyki mózgu: a/ ćwiczenia rytmizacji: - woda; - ruchy naprzemienne; - punkty na myślenie; - pozycja Denisona czyli: - „kominiarz”; - „piramidka” b/ omówienie wpływu tych ćwiczeń na organizm człowieka; c/ rytmizacja czyli codzienne ćwiczenia dla każdego; d/ gry i zabawy budujące zaufanie.
3. Ćwiczenia antystresowe oraz ułatwiające naukę języka obcego: a/ rytmizacja; b/ sekwencja antystresowa (przed sprawdzianem, ułatwiające naukę języka obcego); - woda; - energetyczne ziewanie; - kapturek myśliciela; - leniwe ósemki; - leniwe ósemki na plecach; - rysowanie oburącz; - rysowanie oburącz na plecach; - ruchy naprzemienne wolne; - ruchy naprzemienne szybkie; - pozycja Denisona; c/ gry i zabawy z muzyką.
4. Testy mięśniowe – ustalenie zestawu ćwiczeń indywidualnego dla każdego dziecka: a/ ustalenie zestawu ćwiczeń indywidualnych dla każdego dziecka dyslektycznego (w zależności od sfery zaburzenia dziecka); b/ ćwiczenia poprawiające widzenie i słyszenie jako niezbędne w pracy z każdym dzieckiem dyslektycznym; c/ nauka ćwiczeń wg indywidualnych zestawów; d/ omówienie wpływu tych ćwiczeń na organizm człowieka. e/ integracja grupy, budowanie więzi opartej na przyjaźni i wzajemnym zrozumieniu.
5. Wpływ stylu życia na funkcjonowanie dziecka w szkole: a/ czynniki mające niekorzystny wpływ na osiągnięcia w nauce dziecka dyslektycznego; - oglądanie telewizji (szczególnie programów , które wywołują stres); - stresogenne gry komputerowe; - nadmierne spożywanie cukrów; - palenie papierosów; - picie alkoholu; - zażywanie różnych używek np. narkotyki itp.; - niewłaściwa dieta; - inne; - zabawy integracyjne z muzyką.
6. Testy mięśniowe –sprawdzenie efektywności ćw: a/ sprawdzenie efektywności ćwiczeń; b/ ustalenie nowego zestawu ćwiczeń dla dzieci; c/ zabawy relaksacyjne z muzyką.
7. Rola sztuki w gimnastyce mózgu: a/ dyskusja na temat sztuki, zainteresowań dziecka, uzyskanie odpowiedzi na pytanie jakie formy twórczości są dziecku najbliższe; b/ rola muzyki w gimnastyce mózgu (jaką muzykę należy preferować); c/ wypowiedzi dzieci przez malarstwo, rzeźbę i inne formy twórczości; d/ aktywność dzieci w działalności teatralnej; e/ ćwiczenia relaksacyjne i zabawy integracyjne.
8. Spacer: a/ spacer jako jedna z technik relaksacyjnych ułatwiająca naukę; b/ ćwiczenia gimnastyki mózgu jakie można wykonać na spacerze lub podczas zabawy; c/ gry i zabawy integrujące grupę.
9. Sposoby radzenie sobie ze stresem: a/ poznanie technik relaksacyjnych: - spacer, - sport, - muzyka, - wykonywanie ulubionych zajęć, - ignorowanie stresu, - ośmieszanie stresu, - liczenie od 100 – 1, - różowe okulary, - słodkie cytrynki i inne.
Ocena i weryfikacja skuteczności programu - sprawozdanie z realizacji programu na podstawie przeprowadzonych ankiet i rozmów z rodzicami.
Opracowała: Alina Tulej
|